Notice: Undefined index: plugin_settings in /home2/learnexp/public_html/wp-content/plugins/floating-social-share-bar/floatingshare.php on line 34
Powercli را چگونه نصب کنیم ؟ – آموزش تخصصی فناوری اطلاعات

Powercli را چگونه نصب کنیم ؟

با عرض سلام و احترام خدمت دوستان عزیز
همانطور که در مقاله شماره ۱ مربوط به Upgrade to vSphere 6.7 مشاهده کردین مجموعه مقالاتی از آپگرید را قرار هست با بررسی کنیم . البته قبل از اتمام آن مقالات به نظرم رسید که مطالب دیگری را هم لا به لای آپگرید ها بررسی کنیم که امروز قرعه به نصب PowerCLI افتاد .
در این مقاله مراحل نصب VMware PowerCLI را بررسی میکنیم . شاید سوال پیش بیاد که این PowerCLI چی هست و کارایی اش چیست ؟ اصولا PowerCLI عملیات مدیریت ، مانیتورینگ ، automation و رسیدگی کردن به همه فعالیت های کامپوننت های مختلف vSphere را میتواند انجام دهد . نمونه محصولات مختلفی که از طریق PowerCLI میتوانند مدیریت شوند شامل موارد زیر است .
vCenter Server
VRealize Operation Manager
vSphere Automation SDK
vCloud Director
vSphere Update Manager
NSX-T
VMware Cloud on AWS

پس همه این موارد را از طریق command line میتوانیم مدیریت کنیم . زمانی که پکیج مربوط به PowerCLI را نصب میکنیم پس از آن میتوانیم عملیات اتصال آن را به محصولات مختلف صورت دهیم .
در این مقاله سناریو نصب ورژن ۱۱٫۴ را با هم بررسی میکنیم . برای دانلود آخرین نسخه PowerCLI وارد مسیر زیر میشویم .

https://code.vmware.com/home

جهت دانلود کردن PowerCLI از طریق وب ، تیم مخصوص PowerCLI در سایت مورد نظر دو لینک دانلود قرار داده است . لینک اول (روش اول) ارجا داده میشود به PowerShell Gallery سایت و پکیج های مورد نظر جهت PowerCLI از طریق این سایت دانلود و نصب میشود . لینک دوم نیز یک zip فایل در اختیار ما قرار میدهد که شامل ماژول هایی میباشد که به صورت دستی و آفلاین نصب میکنیم .

روش اول

در ابتدا روش اول نصب را با هم بررسی میکنیم .
در سایت مورد نظر PowerCLI را مطابق با شکل زیر انتخاب میکنبم .

PowerCLI در سایت VMWare Code
VMwarePowerCLI

در ادامه ورژن مورد نظر را انتخاب میکنیم و بر روی گزینه دانلود کلیک میکنیم .

VMware PowerCLI11.4
VMwarePowerCLI

با کلیک روی گزینه دانلود اول (روش اول) که در شکل بالا اشاره شد به سایت powershellgallery متصل میشویم که اطلاعات کلی ارائه میشود در مورد ماژول VMware PowerCLI که بر روی Windows PowerShell قابل نصب است . همچنین نحوه نصب این ماژول بر روی PowerShell ویندوز توضیح داده شده است . پس میتوان متوجه شد که ماژول مربوط به PowerCLI در وب سایت PowerShell Gallery وجود دارد . البته ما کار خاصی با این قسمت نداریم و تنها جهت استفاده از راهنمای دستور نصب این پکیج ها بر روی ویندوز از این قسمت میتوانیم استفاده کنیم .

PowerCLI در سایت PSGallery
PowerShell Gallery

جهت نصب PowerCLI میتوانیم از دستورات PowerShell ویندوز خودمان استفاده کنیم . زمانی که در پاورشل ویندوز مورد نظر از گزینه Install-Module استفاده میکنیم ، این دستور ماژول مورد نظر را در ابتدا دانلود و سپس نصب خواهد کرد .

این نکته را در نظر داشته باشید که کلیه ماژول های موجود برای PowerShell ویندوز در وب سایت PowerShell Gallery موجود میباشد که یکی از آن ها همین PowerCLI میباشد که در این مقاله بررسی میکنیم.
قبل از نصب PowerCLI چند پیش نیاز باید بررسی شود . در صورتی که PowerCLI ورژن ۶٫۵R1 یا قبل از آن را داریم باید uninstall کنیم . همچنین سیستمی که قرار است PowerCLI بر روی آن نصب شود باید اینترنت داشته باشد تا بتونیم ماژول مورد نیاز را دانلود کنیم .
مورد بعدی این است که باید مطمئن شویم که PowerShell Gallery به عنوان local repository رجیستر شده باشد . و نهایتا اینکه در صورتی که از PowerShell ورژن ۳ یا ۴ استفاده میکنیم باید ماژول های PowerShekkGet و PackageManagement را از سایت PowerShell Gallery نصب کرده باشیم .
همانطور که اشاره شد سیستم مورد نظر باید به اینترنت متصل باشد جهت دانلود ماژول PowerCLI که این روش نصب را میتوان روش آنلاین یا از طریق اینترنت محسوب کرد .
در ابتدا من با دستور $PSVersionTable در پاورشل ویندوز خودم ، ورژن پاورشل رو بررسی میکنم .

PowerShell Version
نمایش ورژن PowerShell



از آنجایی که ورژن پاورشل من بالاتر از ۳ یا ۴ میباشد ، نیازی به نصب ماژول های PowerShekkGet و PackageManagement ندارم .
جهت نصب همه ماژول های PowerCLI از دستور زیر استفاده میکنم .

Install-Module VMware.PowerCLI -Scope CurrentUser

نصب ماژول PowerCLI
نصب ماژول PowerCLI

پس از اجرای دستور اگر پیش نیازی مورد نیاز باشد پیغامی جهت نصب آن ظاهر میشود که در شکل زیر نیاز به NuGet میباشد که با فشردن دکمه Enter میپذیریم که نصب شود .

NuGet
NuGet Provider

همانطور که در پیش فرض ها هم اشاره شد باید PowerShell Gallery را به عنوان Repository قبول کنیم و به آن اعتماد داشته باشیم . در اینجا چون از قبل عمل رجیستر کردن Repository صورت نگرفته است میتوانیم با اعتماد به PSGallery به صورت پیش فرض آن را به عنوان Repository قبول کنیم . پس با تایپگزینه A و Click کردن Enter مراحل را ادامه میدهیم .

قبول کردن Repository سایت PSGallery که به صورت Untrusted میباشد .
Repository

در ادامه مشاهده میکنیم که ماژول های مربوط به PowerCLI به ترتیب نصب خواهند شد . در شکل زیر نیز تصویر برخی ماژول هایی که در حال نصب شدن میباشند را مشاهده میکنیم .

نصب پکیج
Installing Package
نصب پکیج
Installing Package
نصب پکیج
Installing Package
نصب پکیج
Installing Package
نصب پکیج
Installing Package
نصب پکیج
Installing Package

در نهایت نصب پکیج های مختلف به اتمام میرسد .

نصب پکیج
Installing Package


اگر نیاز باشد تا Script یا تنظیماتی از طریق PowerCLI اجرا شود باید یک پالیسی تحت عنوان Execution Policy در داخل Windows PowerShell جهت RemoteSigned ایجاد کنیم . به صورت پیش فرض Execution Policy به علت موارد امنیتی در حالت Restricted میباشد . به وسیله دستور Set-ExecutionPolicy میتوانیم این مقدار را تغییر دهیم . در ادامه از دستور زیر استفاده میکنیم .

Set-ExecutionPolicy RemoteSigned

تنظیم ExecutionPolicy
RemoteSigned

در این مرحله نصب PowerCLI از طریق اینترنت با موفقیت صورت گرفت . البته شرایط در بسیاری از سازمان ها یا شرکت ها ممکن است به نحوی باشد که نیاز داشته باشیم PowerCLI را بر روی سیستمی نصب کنیم که دسترسی به اینترنت نداشته باشد . در این حالت روش دیگری از نصب را بررسی میکنیم که PowerCLI قرار باشد بر روی سیستمی نصب شود که اینترنت ندارد . (روش دوم)

روش دوم


چهت دانلود آخرین ورژن PowerCLI به صفحه دانلود برمیگردم و بر روی دانلود فایل زیپ کلیک میکنم و فایل مورد نظر را دانلود میکنم .

دانلود zip فایل PowerCLI از سایت VMware code
zip file

فایل zip دانلود شده را به سیستم مورد نظر منتقل میکنیم و در آنجا Extract میکنیم . اگر قرار است کلیه یوزرهای این سیستم بتوانند از PowerCLI استفاده کنند ، محتویات Extract شده را به مسیر زیر کپی میکنیم .

C:\Program Files\WindowsPowerShell\Modules

مسیر پیش فرض نصب ماژول های مربوط به پاورشل ویندوز در اینجا مشخص است که این ماژول ها برای همه یوزرها فعال است .
System-Wide module folder

در غیر این صورت اگر قرار است تنها یک یوزر خاص در داخل این سیستم از PowerCLI استفاده کند ، محتویات Extract شده را به مسیر پروفایل کاربر کپی میکنیم .

%UserProfile%\Documents\WindowsPowerShell\Modules

مسیر نصب ماژول های پاورشل ویندوز که برای کاربری خاص تعریف میکنیم .
User Profile relative location

اگر در پروفایل کاربر در قسمت Documents فولدر مربوط به WindowsPowershell و Modules را ندیدیم ، خودمان آن ها را ایجاد میکنیم .
در این سناریو محتویات و پکیج ها را در مسیر اول کپی میکنم .

پکیج های مورد نیاز

در ادامه برای اینکه مطمئن شوم که پکیج های مربوط به PowerCLI نصب شده است ، پاورشل سیستم را باز میکنم و دستور زیر را اجرا میکنم .

Get-Module -Listavailable VMware*

لیست پکیج های PowerCLI

خوب از این روش هم PowerCLI به درستی نصب شد .

در ادامه برای تست به وسیله PowerCLI به vCenter Server متصل خواهیم شد . از دستور زیر برای اتصال استفاده خواهیم کرد .

Connect-VIServer <IP or DNS Name vCenter Server>

اتصال به vCenter

همانطور که در تصویر زیر مشخص است پیامی ظاهر میشود مبنب بر اینکه Connection با vCenter Server برقرار شده است و باید در این مرحله Credential ای که دسترسی به vCenter Server دارد را وارد کنیم . من Credential مربوط به Administrator را وارد میکنم .
در ادامه ممکن است با ارور Invalid Certificate مواجه شویم .

اتصال به vCenter

جهت رفع این مشکل با دستور زیر میتوانیم Certificate هایی که معتبر نیستند را قبول کنیم .

Set-PowerCLIConfiguration -InvalidCertificateAction Ignore

Bypass Certificates

 مجددا تلاش میکنم به vCenter Server متصل شوم و اینبار موفقیت آمیز میتوانم متصل شوم .

اتصال به vCenter

برای مثال اگر بخواهم لیست VM های داخل vCenter را مشاهده کنم از دستور Get-VM استفاده میکنم و مطابق شکل زیر همه ماشین هایی که توسط vCenter مدیریت میشوند لیست میشود .

نمایش لیست VM ها

یا برای مثال اگر نیاز باشد لیستی از Host ها را ببینیم از دستور زیر میتوان استفاده کرد .

نمایش لیست Host ها

خوب مراحل نصب PowerCLI را با هم بررسی کردیم . امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شود .

محمدرضا ملک احمد
Malekahmad.it@gmail.com


دیدگاه‌ها

5 پاسخ به “Powercli را چگونه نصب کنیم ؟”

  1. با سلام و احترام
    بسیار عالی و کاربردی
    تشکر بسیار از مطلب مفیدتون

    1. خواهش میکنم .
      خوشحالم که این مقاله برای شما مفید بوده .

  2. مریم ش نیم‌رخ
    مریم ش

    مقاله بسیار کامل و عالی توضیح داده شده بود.
    تشکر

    1. خواهش میکنم . خوشحالم که این مقاله به شما کمک کرده .

  3. سلام. خیلی ممنون. لطف کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Notice: Use of undefined constant plugins_url - assumed 'plugins_url' in /home2/learnexp/public_html/wp-content/plugins/floating-social-share-bar/floatingshare.php on line 29

Warning: filemtime(): stat failed for /home2/learnexp/public_html/wp-content/plugins/floating-social-share-bar//js/waypoints.min.js in /home2/learnexp/public_html/wp-content/plugins/floating-social-share-bar/floatingshare.php on line 213